Sööme südame ja mõistusega
Eesmärk
Anda ülevaade toidu rollist inimkonna kujunemisel, tutvustada toidutootmist ja toidutaimi läbi aegade ning arutleda tänapäeva ja tuleviku üle. Lapsed õpivad väärtustama kohalikku toitu.
Sihtgrupp
II – IV kooliaste
Märksõnad
toidu ja inimese suhe läbi aegade, nomaadid, kohalik toit, globaliseerumine, toidutootmise kitsaskohad, väike- ja suurtootmise erinevused
Koht ja aeg
1-2 tunnise väliprogrammina kooli õuealal või lähiümbruses; kui samas koolis on kaks programmi järjest, püstitame kooliõuele programmide läbiviimiseks tipi-püstkoja, aastaringselt läbiviimiseks
Õpilane õpib:
- tundma toidu teekonda oma lauale
- väärtustama loodussõbralikku toidu kasvatamist
- mõistma kliimast tulenevaid piiranguid toidu kasvatamisele
- tundma olulisemaid toidutaimi Eestis
- aru saama, kuidas kujuneb toidu hind
Arutelu – kuidas on seotud rahvastiku arv Maal ja toidu kasvatamine / kasvatamiseks olemasoleva maa pindala? Kust on pärit enamus meie poodides müügil olevaid toiduaineid?
Saadakse teadmisi toidu kasvatamisest traditsiooniliselt ja tänapäeval. Tutvutakse taime- ja loomakasvatuseks vajalike tööriistade ja -võtetega. Õpitakse tundma Eesti tavalisemaid toidutaimi.
Kui käsitsi külvata, harida jne, kui palju siis toota jõuab? Võrreldakse suur- ja väiketootmist. Kui suurt tootmist kannatab maa välja? Mida antakse maale juurde tootlikkuse suurendamiseks väiketootmises, mida suures, ja mis kaasneb üleväetamisega?
Tänapäeva põllumajandus põhineb riiklikel toetustel, selgitame natukene üha keerulisemaks muutuvat majanduslikku keskkonda, milles toitu toodetakse ja sellest tulenevaid implikatsioone nii toidu hinnale kui väiketootmisele, ehk miks sai vanasti toidukasvatamisega päris hästi ära elada, mis asi on roheline revolutsioon toidutööstuses, kuidas on seotud toit ja fossiilsed kütused, miks on tänapäeva põllumajandus sõltuvuses riiklikest “abipakettidest”, miks ei tasu tänapäeval majanduslikult ära oma toidu tootmine, miks seda siiski teha võiks jne.
Arutletakse ilma ja kliima mõju üle põllupidamisele ja loomakasvatusele. Mis piirkondades maailmas on toidu kasvatamine kergem, millistes raskem ja kuidas on sellega Eestis? Aja ja huvi korral saab teemat laiendada, näit. kuidas ja miks laienevad kõrbed jne?
Tutvutakse õiglase kaubanduse põhimõtetega. Õiglase kaubanduse raames saavad õiglast hinda arengumaade tootjad, aga kas Eesti talunik saab õiglast hinda? Milline on õiglane hind? Õpitakse väärtustama kohalikku kaupa.
Inimeseõpetus:
Mis on tervislik toitumine?
Tervis, Inimese toitumine ja selle mõju keskkonnale. Kuidas on inimese tegevus kujundanud planeeti Maa. Rahvastik, asustus, põllumajandus, geograafia
III kooliaste gümnaasium: kohustuslikud kursused geograafias: Maa kui süsteem, Loodusvarade majandamine ja keskkonnaprobleemid.
Praktilised ülesanded
Püstkoda ja jurta
Aiandus on küll tähtis, aga seemnete säilitamine hädavajalik
Enamik uusi ja kogenud aednikke otsustab hoolikalt, milliseid taimi nad tahavad kasvatada ja kuidas nad oma peenrad paika seada kavatsevad, aga ühtlasi on praegu ka hea aeg kaaluda üht...